Nedim Şener: Aydınımsı şarlatanlar yerli otomobili anlayamaz

  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
Nedim Şener: Aydınımsı şarlatanlar yerli otomobili anlayamaz
Nedim Şener bugünkü yazısında yerli otomobil için köstek olan ve karalama kampanyası yapanlara Türkiye'nin ilk otomobili Devrim'in hikayesini anlatarak örnek verdi.

Hürriyet gazetesi yazarı Nedim Şener bugün kaleme aldığı yazısında Yerli otomobil için kirli propaganda yapan zihniyetin aynısını Devrim yola çıkmadan da yaptıklarını yazdı. 

29 Ekim 1961’de, yani Cumhuriyet’in ilanının yıldönümünde 27 Mayıs darbesinin başkanı Cemal Gürsel’in katılımı ile tanıtılan hüzünlü hikâyesiyle hatırladığımız sanayileşme rüyasının sembolü.

yerli otomobil ile ilgili görsel sonucu

Türk mühendisler geceli gündüzlü çalışırken, “Türkler otomobil yapamaz” diye başlayan eleştiriler, “900 bin liraya bir otomobil üretiliyor” diye maliyet hesapları haberleriyle devam ediyordu. Devlet Başkanı Cemal Gürsel, TBMM’nin önünde duran otomobilin anahtarını Ulaştırma Bakanı Orhan Mersinli’den aldı ve izleyenlere, “Bir aşağılık duygusuyla bizde otomobil yapılamayacağı iddia edilmişti. Bizde otomobil yapılabilir, işte örneği” diye hitap etti. Ardından TBMM’nin önünde bindiği otomobil 100 metre gittikten sonra durdu. Şoför, Cemal Gürsel’e bakıp “Benzin bitti paşam” dedi. Araçtan inen Gürsel, “Arabayı yaptık Avrupa kafasıyla, benzini ikmal etmedik şark kafasıyla” diyerek o çok bilinen sözünü söyledi.

Peki Devrim neden istop etmişti, yüzde 100 yerli bir otomobil miydi? 1 Kasım 1961 tarihli Milliyet gazetesinde çıkan bir yazı bunları cevaplıyordu. Habere göre öncelikle, proje ve imalat için üç ay gibi kısa bir süre verilmesi birçok eksikliğin oluşmasına yol açtı. Birçok sorunu vardı, marş motorunun sutası koptuğu için itmek gerekiyordu. Aracın manevrası zayıftı, ancak geniş alanda dönebiliyordu. Benzin deposu paslandığı için tıkanıklık yapıyordu.

Yine bir devrim yine aynı kafa

 

Haberde Devrim otomobilinin Türkiye’de üretilen parçaları şöyle sıralanıyordu: Karoser, şasi, radyatör, jantlar, döşeme, motor silindiri ve aksamı, rot parçaları, şanzıman, diferansiyel, direksiyon simidi, far ve stop mikaları, tamponlar, panjur, kapı kolu parçaları.

Devrim’de kullanılan ithal parçalar ise şunlardı: İç ve dış lastikler, ön ve arka cam, saat ve müşirleri, marş motoru, şarj dinamosu, radyo, karbüratör, benzin otomatiği, cam silecekler, tenvirat ampulleri, klakson ve distribütör.

Haber, 60 yıl önce Devrim otomobilinin yerli ve yabancı malzeme ve parçalar kullanılarak imal edildiğini gösteriyor. Milliyet’teki haberde yapılan eleştirilere de cevap verilmişti. Yarım milyona bir otomobil değil, 900 bin TL’ye dört otomobil üretilmişti. Yatırım maliyeti düşüldüğünde her bir araç 60 bin TL’ye üretilmişti. Seri üretime geçilirse fiyatın daha da düşeceği yazıldı. O günkü siyasetçilerin “Seri üretime geçilecek” açıklamaları arkasından Devrim, sessiz sedasız müzeye kaldırıldı. Acele ve eksikliklerine rağmen niyet iyiydi.

Yine bir devrim yine aynı kafa

 

Şimdi tam 60 yıl sonra yine yerli otomobilin prototipi tanıtılacak.

Özelliklerini öğreneceğiz ama bu otomobil ile ilgili, “Fabrikası nerede?”“Yerli otomobil İtalya’dan geldi”“Farı da varmış, kaportası da varmış” sözlerini görünce aklıma Devrim otomobili, onun için göz nuru döken mühendisler, destek olanlar, projeyi baltalayanlar geldi. Yeni proje ne olur, ne kadarı yerli, tutar mı tutmaz mı bilmiyorum, bildiğim tek şey nesil değişse de kafa değişmiyormuş.

Kendimi Devrim otomobilini baltalayan “aydınımsı”(!) şarlatanların yanına koyacağıma, tüm iyi niyetimle “Yolu açık olsun” diyorum.

‘İŞLEMEYEN OTOMOBİL’, ‘YARIM MİLYONA BİR OTOMOBİL’, ‘BİZ OTOMOBİL YAPMAYA KALKARSAK’

Bu başlıklar bugün tanıtımı yapılacak yerli otomobil ile ilgili değil, tam 60 yıl öncesine, 1961 yılının ekim ayının gazetelerine ait. Sözü edilen otomobilin adı ‘Devrim’. Hani şu Türk mühendisler tarafından Eskişehir’de Devlet Demiryolları atölyelerinde üç ayda tasarlanan ve üretilen, adına film çekilen, kitaplar yazılan otomobil.


  • 0
    SEVDİM
  • 0
    ALKIŞ
  • 0
    KOMİK
  • 0
    İNANILMAZ
  • 0
    ÜZGÜN
  • 0
    KIZGIN
FETÖ'cüden Kılıçdaroğlu'na 3 sayfalık mail itirafı!Önceki Haber

FETÖ'cüden Kılıçdaroğlu'na 3 sayfalık ma...

Bu haline gülsek mi ağlasak mı karar veremedik? Can Ataklı'nın kafası yerli otomobile basmadıSonraki Haber

Bu haline gülsek mi ağlasak mı karar ver...

Yorum Yazın

Devlet Bahçeli'den Cumhurbaşkanı Erdoğan'a: Türk milletini yalnız bırakamazsın, ayrılamazsın
Nihat Genç, İmamoğlu'nu bombardımana tuttu: FETÖ, PKK'ya kapıyı açtın, sen kimsin lan!
Hakan Fidan: ABD, PKK ile ilişkiyi kesmeli
İstanbul'da iki ilçede CHP ve DEM Parti'nin ittifakı belgelendi
Murat Kurum mal varlığını açıkladı
Cumhuriyet gazetesi dalga geçmişti: Milli Muharip Uçağı KAAN ilk uçuşunu gerçekleştirdi
Rusya, KAAN savaş uçağına ortaklık için göz kırptı: İşbirliği geliştirmek istiyoruz
CHP'li Mehmet Sevigen'den bomba iddia: CHP'liler 81 ilde sandığa gitmeme kampanyası yapacak
Meral Akşener Ekrem İmamoğlu'nu çizdi: Bu şehri yönetemezsin
Ümit Özdağ'dan Ekrem İmamoğlu çıkışı: Türkiye için ciddi bir tehdit
Turgut Altınok'tan 'OSB' hamlesi: Ankara'yı ticaretin başkenti yapacağız
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan son dakika seçim açıklaması! CHP'lilere seslendi
Üsküdarlı amca Murat Kurum'la çay içmek istemişti: Buluşma gerçekleşti
Doğu Akdeniz'deki enerjinin geleceği ve güncel jeopolitik gelişmeler Doğu Akdeniz Enerji Zirvesi’nde tartışıldı.
Murat Kurum: İstanbul'un mahalle mahalle sorunlarını biliyoruz
Son dakika... AK Parti’nin İstanbul adayı Murat Kurum oldu! Murat Kurum kimdir?
MHP lideri Devlet Bahçeli: Hazımsızlık Kelime-i Tevhid'deyse tarafımızı ilan ediyorum! La İlahe İllallah Muhammeden Resulullah .
Meral Akşener isim vermeden Ekrem İmamoğlu'nu eleştirdi: Cakarta'nın kaosuna mahkum ediyorlar
Ümit Dikbayır, İyi Parti'den ihraç edildi
NBBTC Holding 1.Ekonomi Kalkınma Konseyi Toplantısı 2-3 Aralık'ta Ankara'da gerçekleştirildi

Başka haber bulunmuyor!

Ana Sayfa
Web TV
Foto Galeri
Yazarlar